Island er et helt ekstraordinært smukt land hvor naturen er rå, rig og varieret. Island fremstår helt absurd flot på billeder, men landet er i virkeligheden er langt langt smukkere end man kan forestille sig. Øen’s natur rummer både termiske bade, vulkaner, vandfald, ørkenlandskab, lava landskaber og frodige grønne vider. Island kan også lidt af hvert når det handler om kultur, gastronomi, arkitektur og hyggelig atmosfære.
Den bedste måde at opleve Island på er uden tvivl gennem et roadtrip i Island. Jeg var i august 2020 rundt på den famøse ringevej og havde 7 overnatninger. Det var ladsiggørligt, bevares, men noget presset. Jeg har derfor udviklet og optimeret lidt på antal nætter og på ruten.

ROADTRIP I ISLAND

1.REYKJAVIK, HOVEDSTADEN

➝ DAG 1-2

ROADTRIP I ISLAND

Reykjavik er Islands hovedstad og dermed det perfekte sted at starte sin roadtrip. Man lander typisk i den internationale lufthavn Keflavik, som ligger kun 45 minutter fra Reykjavik. Jeg foreslår at man venter med at leje en bil til efter at man har udforsket byen, da der er begrænsede parkerings muligheder inde i Reykjavik. Reykjavik er virkelig en hyggelig by. Den rummer så mange hyggelige kroge. Arkitekturen er vildt hyggelig med små træ og metal huse i mange farver. Byen er sindssygt moderne med mange shopping muligheder inden for både keramik, strik og design. Er man et ægte madøre, som undertegnede, kan man glæde sig over et hav af gode spisesteder og beværtninger. Leder man efter kultur finder man også et par små fine museumer, som man helt ærligt heller ikke må gå glip af.


LÆS OGSÅ: En miniguide til Reykjavik

2. SNÆFELLSNES, VEST-ISLAND

➝ DAG 3

ROADTRIP I ISLAND

Efter et par dage i Reykjavik anbefaler jeg at man får fat i sin lejebil og starter sit roadtrip i Island ved at køre ud til halvøen Snæfellsnes. Området er ikke på den typiske to-do liste når man googler Island, som førstegangsbesøgende men herfra lyder det at området virkelig er en overset perle. Helt overordnet får du meget differentieret natur på et meget småt areal. Halvøen viser sig nemlig at have lavamarker, grønne vider, og en af islands eneste lyse sand strande. Her er fjelde, klipper og vandfald.

Vi sov ikke selv her, men kørte frem og tilbage fra Reykjavik, hvilket ikke kan anbefales. Find et sted på Snæfellnes efter en lang dags oplevelser.

LÆS OGSÅ: GUIDE TIL SNÆFELLSNES, DIVERSITETENS HALVØ

3. MYVATN/HUSAVIK, NORDISLAND

DAG 4-6

ROADTRIP I ISLAND

På dag 4 går turen nord på. Det er en lang køretur på knap 6 timer. Det er dog hele turen værd når man når området omkring lake Myvatn. Der er nemlig utrolig idyllisk med den store sø og de små, grønne bakketoppe.
På dag 5 skal mødet med med de gigantiske pukkelhvaler stå i Husavík. Nyd efterfølgende udsigten til havnen og få frokost i den hyggelige fiskerby.
På dag 6 kører du øst på og på din vej viddere ser området omkring Myvatn. Udforsk de små bakker, en grotte kendt fra GOT og det store geotermiske område Hverir med kogende mudderhuller, damp og regelret marslandskab.
Du slutter dagen af med roadtrippens absolut smukkeste køretur gennem Øst-island til Höfn.

LÆS OGSÅ GUIDEN TIL: HVALER OG GEOTERMISK MAGI I NORDISLAND

4. HÖFN, SYDISLAND

DAG 6

ROADTRIP I ISLAND

Stå tidligt op og kør ud til Vestrahorn, hvor du skal udforske området omkring bjerget, den sorte sand stand og vikingebyen i morgenlyset.
Herefter kører man mod syd og her dukker flere store gletsjere op i horisonten. Det er egentligt bare at vælge en. Kør ind til en af de enorme gletsjere og påbegynd en god lang hike i området.

Længere mod syd vil man møde Diamond Beach, en stor sort sandstrand med fritstående is. Det ligner krystaller eller diamanter som navnet indikerer. Lige overforligger Jökulsárlón, en is lagune med frit flydende is. Det er to af de mest besøgte områder i Syd-Island og med god grund. Her er også mulighed for at komme ud og sejle, nappe en kop kaffe eller en omgang fish’n chips.
Kører man videre mødes man på ny med enorme lava marker og man kan slutte dagen af med at hike ved en flot kløft.

LÆS OGSÅ: SYD island guiden

5. VÍK, SYDISLAND

➝ DAG 7-8

Dag 7 kan bruges til at udforske byen Vik og deres lille fine kirke. Der er rig mulighed for at hike i de store grønne bjerge. Du skal spise måske Islands bedste burger nede i den gamle del af byen, og måske slutte af med at se solnedgangen ude ved de ikoniske klipper ved Reynisfjara eller Dyrhólaey.
Standen ved Vik har også den mest mærkværdige trappeligende klippeformation. Noget der skal ses, ikke beskrives! Vi mødte også hundredevis af søpapegøjer dernede.

Dagen efter går turen vest på og her skal hikes ud til et gammelt flyvrag fra 70’erne og to ikoniske vandfald. Det første vandfald kan gåes hele vejen bagved og det andet er inde i en lille kløft, hvor man får nogle vanvittige billeder og noget vådt hår!

Sidst på eftermiddagen skal man køre til Gaulverjabær, for at afprøve glamping!

6. GLAMPING OG RETUR TIL REYKJAVIK

DAG 9

ROADTRIP I ISLAND

Efter en lang dag med at udforske den sidste del af Syd-Island skal dagen sluttes af med at sove i det fri, dog i luksuriøse omgivelser. Der findes flere forskellige muligheder for glamping i området omkring Reykjavik. Vi valgte Camp Boutique ved Gaulverjabær. Der er noget helt specielt ved at sove udendørs. Lige som det er skønt at afslutte dagen med at sidde og nyde en kold øl i solnedgangen.

Dagen efter går turen mod Reykjavik. På vejen kan man gøre stop ved det store vulkan krater Kerid og hvis man har lyst kan man slå vejen forbi det verdenskendte termiske bade område Blue Lagoon.

LÆS OGSÅ: Glamping i Island

De sidste par rute råd

  • Dette ruteforslag eller roadtrip i Island rummer flere kørestrækninger på 5-6 timer. Hvis man synes det er i overkanten af hvad man kan overskue, kan man jo sagtens forlænge din rejse og sætte overnatninger ind mellem de overstående 6 steder.
  • Et godt råd må også bare være at sove den sidste nat i Reykjavik, så man ikke skal ud på en lang køretur inden man skal bruge en hel dag på at flyve hjem.
  • Vær’ opmærksom på at GPS’ens udregnede køretid ikke altid passer. Vi oplevede at vejr- og vejforhold ofte ændrede sig og at vi i nogle få tilfælde faktisk måtte køre en længere omvej.
  • Planlæg ikke for stramt. 10-14 dage er klart at foretrække. 7 dage kan hurtigt blive for stramt med enormt meget kørsel.